پرینتر سه بعدی پرینتر سه بعدی .

پرینتر سه بعدی

پرینتر سه بعدی و صخره مرجانی

چگونه پروژه های صخره مرجانی ساخته شده با پرینتر سه بعدی تنوع زیستی دریایی را احیا می کنند؟ صخره های مرجانی به عنوان برخی از باستانی ترین و متنوع ترین اکوسیستم های سیاره به شمار می روند. مملو از مجموعه ای از ارگانیسم ها از جمله مرجان ها و ماهی ها هستند که نشان دهنده یک پناهگاه غنی از تنوع زیستی هستند. آنها فراتر از اهمیت اکولوژیکی خود، برای میلیون ها نفر در سراسر جهان رزق و روزی و ارزش اقتصادی ارائه می کنند. با این حال، این اکوسیستم‌های حیاتی با خطرات قریب‌الوقوعی مواجه هستند، عمدتاً به دلیل تغییرات آب و هوایی، در کنار عوامل استرس‌زای محلی مانند ماهیگیری، تخریب زیستگاه، و افزایش آلودگی. به طور نگران کننده ای، پیش بینی ها نشان می دهد که بیش از نیمی از مرجان ها ممکن است ظرف سه دهه ناپدید شوند، و کنوانسیون تنوع زیستی را وادار کرد تا آنها را به عنوان "به شدت در معرض خطر انقراض" طبقه بندی کند. برای مقابله با این بحران، راه حلی در قالب ساخت افزودنی و فناوری های سه بعدی پدید آمده است.

 

در سراسر صنایع، موسسات، نهادهای بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی، این فناوری‌ها برای مقابله با این مشکل به کار گرفته می‌شوند. قابل ذکر است، پیشرفت قابل توجهی از طریق پرینت سه بعدی صخره های مرجانی مصنوعی و استفاده از تکنیک های چاپ سه بعدی برای حفاظت از تنوع زیستی اقیانوس ها حاصل شده است. در اینجا چندین پروژه قابل توجه از سال های اخیر برجسته شده است که از فناوری های سه بعدی برای حمایت از حفاظت از تنوع زیستی دریایی استفاده می کنند.

 

D-Shape و پروژه حفاظت از خلیج هنگ کنگ

شرکت ایتالیایی D-Shape به دلیل طراحی سفارشی صخره های خود که برای خلیج هنگ کنگ طراحی شده بود، مفتخر به دریافت جایزه طراحی برای آسیا در سال 2022 شد. این ابتکار آخرین گامی است که توسط اداره فرودگاه هنگ کنگ برای حفاظت از محیط زیست دریایی محلی انجام شده است. در مجموع 100 واحد صخره مصنوعی به صورت استراتژیک برای تقویت رشد جامعه متنوعی از ارگانیسم‌ها از جمله صدف‌ها، اسفنج‌ها و جلبک‌ها قرار گرفتند. این صخره‌ها که در ساختارهای حلقه‌ای شکل با سوراخ‌هایی با اندازه‌های مختلف ساخته شده‌اند، با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی و ترکیبی از سنگدانه‌های معدن و چسب‌های سیمان ساخته شده‌اند. سپس صخره ها برای پایداری در زیر آب به سازه های بامبو چسبانده شدند. در نتیجه، صخره‌های مصنوعی پرینت سه‌بعدی آماده هستند تا زیستگاهی برای حیات دریایی فراهم کنند و به بازسازی اکوسیستم کمک کنند


برچسب: پرینتر سه بعدی،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ساعت: ۰۹:۰۵:۳۳ توسط:کیمیا موضوع: نظرات (0)