پرینتر سه بعدی پرینتر سه بعدی .

پرینتر سه بعدی

پرینتر سه بعدی و قانون کپی رایت

مروری بر شرایط کلیدی برای پرینتر سه بعدی
اسرار تجارت
برای شرکت هایی که می‌خواهند از نوآوری های خود محافظت کنند، اما این نوآوری ها یا قابل ثبت نیستند یا بهتر است فاش نشده نگه داشته شوند، می توانند آن ها را اسرار تجاری کنند. این ها را می توان با قراردادهای قانونی قابل اجرا مانند قراردادهای عدم افشا (NDA) محافظت کرد، و نسبت به اختراعات مزیت دارد زیرا بدون هزینه هستند زیرا نیازی به ثبت نیست و می توانند برای مدت نامحدود ادامه داشته باشند. یکی از بهترین نمونه های شناخته شده خارج از پرینتر سه بعدی، دستور کوکاکولا است که از سال 1891 مخفی بوده است. در چاپ سه بعدی، NDAها (در میان سایرین) توسط دفاتر خدمات استفاده می شوند که در ادامه این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد.

 

علائم تجاری
جنبه دیگری از قانون IP علائم تجاری هستند. علامت تجاری علامتی است که کالاهای یک شرکت را از شرکت دیگر متمایز می کند و معمولاً متعلق به شرکتی است که از علامت استفاده می کند. یکی از نمونه های شناخته شده در این زمینه چاپ FDM/FFF است. در حالی که این فناوری به طور غیر رسمی به عنوان FDM شناخته می شود، در واقع این اصطلاح پس از توسعه آن توسط یکی از بنیانگذاران اسکات کرامپ در سال 1991 به عنوان یک علامت تجاری Stratasys ثبت شد. هنگامی که نقض علامت تجاری رخ می دهد، طرف مقابل (شاکی) می تواند برای جبران خسارت مالی شکایت کند. در تئوری، شرکت‌های امروزی همچنان باید از استفاده از عبارت «FDM» به نفع «FFF» یا «اکستروژن» اجتناب کنند، زیرا علامت تجاری هنوز فعال است، در حالی که حق اختراع در سال 2009 منقضی شده است.

 

قانون حق چاپ و پرینتر سه بعدی
قانون حق چاپ اغلب به سازندگان فردی در دنیای پرینتر سه بعدی مربوط می شود، از جمله فایل های طراحی ساخته شده توسط سازندگان در سایت های میزبان مانند Thingiverse، Cults، MyMiniFactory و Printables. محبوبیت این سایت‌ها در سال‌های اخیر افزایش یافته است و Thingiverse بین سال‌های 2018 تا 2022 از 2.3 میلیون به 6.2 میلیون کاربر افزایش یافته است.

 

فایل‌های این سایت‌ها تحت چندین مجوز از جمله Creative Commons ارائه می‌شوند. اینها مجوزهای حق چاپ عمومی هستند که توسط سازمان غیرانتفاعی همنام نظارت می شوند و در سراسر جهان به رسمیت شناخته می شوند. این شش مجوز راهی را برای سازندگان ارائه می‌کند تا صریحاً حقوق قانونی را در مورد آثار خود مطالبه کنند و در عین حال به دیگران اجازه می‌دهند از این آثار بهره‌مند شوند. برای اهداف وب‌سایت‌های پرینت سه بعدی، این به معنی فایل‌های مش‌بندی است که می‌توان از آنها پرینت گرفت.

 

کاربران می توانند انتخاب کنند که آیا اجازه استفاده تجاری و انطباق ("مشتقات") از کار خود را بر اساس نحوه استفاده از فایل دارند یا خیر. در واقع، CC استرالیا به دارندگان حق چاپ یک نمودار جریان تعاملی ارائه می دهد تا به آنها کمک کند تا مناسب ترین مجوز را مطابق با خواسته های خود انتخاب کنند.

مهم است که تصویر بزرگ تر را از دست ندهید: میلیون‌ها نفر از این وب سایت های فایل پرینت سه‌بعدی استفاده می‌کنند و در بیشتر مواقع قوانین کپی رایت بدون رویداد تصویب می‌شوند. ما با اندرو استاکتون از سایت مدل سازی سه بعدی Titancraft، یکی از برترین سازندگان Thingiverse از نظر فایل های دانلود شده صحبت کردیم. در ابتدا، او توضیح داد که انتخاب مجوز Creative Commons به دلیل ایجاد پرونده بستگی دارد. «اگر شی را برای سرگرمی ساخته‌ام، از مجوز CC0 یا Attribution استفاده می‌کنم. اگر قصد ندارم از آن پول در بیاورم، فکر می کنم به مردم اجازه می دهم هر کاری که می خواهند با آنها انجام دهند. اگر مربوط به کسب و کار من است (مینیاتورهای بازی) از مجوز No Commercial استفاده می کنم.

 

همانطور که نشان داده شد، قوانین مالکیت معنوی بر افراد در پرینتر سه بعدی به طور متفاوتی بر اساس جایگاه تجاری آن ها تأثیر می گذارد. از آنجایی که مدل‌های پرینتر سه بعدی آقای استاکتون برای سفارشی سازی به جای خود فایل ارزشمند هستند، او کمتر تحت تأثیر افرادی قرار می گیرد که بدون ذکر منبع از آنها استفاده می کنند، اما برای کسی که تجارتش شامل خود فایل ها می شود، نقض قوانین کپی رایت مشکل مهم‌تری است. مهم است که به یاد داشته باشید که سهام یک فرد بسته به شرایط آن ها متفاوت است.

 

به نوبه خود، کاربر دیگر ممکن است بسته به نهادی که از فایل های آن استفاده می کند بسیار نگران باشد. اگر از مطالب دارای مجوز از یک سازمان بزرگ استفاده می کردند، احتمالاً با دقت بیشتری عمل می‌کردند تا یک فرد (که رایج است: در سال 2017 دیزنی پس از درخواست حذف فایل‌های جنگ ستارگان از Thingiverse، بحث‌هایی را برانگیخت و در سال 2022 هوندا همین درخواست را کرد. سازنده پرینتر سه بعدی Prusa برای همه فایل هایی که نام اولی را دارند). با این وجود، نگاهی گذرا به Thingiverse امروزه فایل‌های بسیاری را نشان می‌دهد که دارای نشان‌های تجاری هستند، که در واقع نشان می‌دهد که این قانون برای همه کاربران یکسان اعمال نمی‌شود.


برچسب: پرینتر سه بعدی،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ تیر ۱۴۰۲ساعت: ۰۹:۲۶:۴۹ توسط:کیمیا موضوع: نظرات (0)